med
fokus på pasienter som har stomi
Kompetansemål:
·
Gjøre rede for symptomer på ulike sykdommer og
lidelser knyttet til allmenntilstand, næringsopptak, utskilling av
avfallsstoffer og allergier, og foreslå tiltak
·
Gjøre rede for og demonstrere grunnleggende
sykepleie

Tid til rådighet: Uke 3 og 4, tilsammen 10 timer
I disse ukene er student Marte tilbake. Hun er som dere vet, sykepleier
og jobber på gastrokirurgisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus. Hun møter
pasientene like etter de har fått operert stomi, og hun har mye kunnskap og
erfaring om emnet.
1. Dere
vil finne et nytt fag i Its Learning som heter Fyv – Del og lær. Faget har ikke noe
innhold og det blir deres jobb å fylle det med fagstoff. Her skal dere legge ut
og dele fagstoff med hverandre.
2.
Alle skal lage kjennetegn til kompetansemålet.
Diskuter med Marte eller Beate om kjennetegnene er ok. Skriv kjennetegnene inn
i mappen som heter «kjennetegn».
3.
Dere skal velge en av oppgavene under. Det er
helt greit å samarbeide med noen. Gi beskjed til Beate hvilken oppgave du/dere
velger.
4.
Når oppgaven er ferdig skal dere legge den inn i
faget på Its Learning
5.
Alle må kommentere minst 3 av medelevenes arbeid
som ligger på Its Learning. Det gjør du ved å legge til et notat og skrive kommentaren
inn her. Du blir nødt til å skrive hvem du er! Vær høflig. Det er kjekt å få
ros. Prøv å gi en faglig tilbakemelding på arbeidet.
6.
Alle skal skrive minst 3 innlegg/spørsmål i
diskusjonsforumet på Its Learning.
7.
Alle/hver gruppe må lage minst 5 spørsmål i det
digitale testverktøyet som finnes på Its Learning. Beate pukker ut 30 av spørsmålene
til en test som alle må ta. Dere får karakter på testen.
Oppgavemeny
Du velger en av oppgavene i menyen. Du må bruke kjennetegnene du har laget som utgangspunkt når du svarer på oppgaven.
Oppgave 1:
Du skal opprette en blogg. Du kan velge om du vil opprette en egen blogg eller samarbeide med en annen elev. Du/dere skal bruke bloggen til å presentere fagstoffet og sette inn lenker til videoer og annet du/dere finner på nettet.
Oppgave 2:
Du skal lage en fotostory med bilder, tekst og lyd.
Oppgave 3:
Lag en video om temaet stomi. Du/dere kan låne IPod på biblioteket til filmingen.
Oppgave 4:
Lag et tankekart om stomi og gi en forklaring ved å ta videofilm av tankekartet.
Oppgave 5:
Lag en powerpointpresentasjon. Du skal forklare den ved å ta videofilm av PowerPoint.
Oppgave 6:
Eventuelt bruk Twitter for å finne fagstoff og skrive en tweet om noe du/dere lurer på.
Tips hvis dere skal jobbe sammen med en annen:
Ø
NDLA har et program som gjør at dere kan skrive
sammen enten på skolen eller hjemme. Se video her: Introduksjonsvideo for Samskrive | NDLA
delingsarena
Ø
Dere kan også lage et prosjekt i Its learning
Lykke til!
Hei, Beate!
SvarSlettDet var interessant å lese om det planlagte opplegget ditt. Tenker elevene gleder seg!
Du legger opp til aktiv elevdeltakelse og samarbeid for dem som vil. På den måten tar du høyde for at lever er forskjellige og at noen foretrekker det ene og noen det andre for å bli motivert. Du skriver at faget er uten innhold; hva tenker du i forhold til lærers rolle denne gangen? Kommer du til å kontrollere eller "kvalitetssikre" det elevene kommer frem til, eller hvordan de jobber? Og har de de ferdighetene som skal til for å jobbe sånn som du beskriver, eller vil de trenge hjelp/ opplæring i bruk av verktøy? Jeg jobber ikke i skolen selv, og vet ikke hvor drevne man kan forvente at elevene er på dette alderstrinnet. (Antakelig er de mye mer dreven og selvhjulpen enn jeg forestiller meg, og er fullt i stand til å få denne typen utfordringer)! Lykke til!
Jeg kommer til å godkjenne kjennetegnene de har laget. På den måten sikrer jeg meg at de er på rett kurs. Elevene har gått på skolen i 12 år og mange er veldig selvstendige, men selvsagt finnes det unntak.
SlettHei!
SvarSlettDette var eit spennade opplegg. Korleis løyser det at elevane vel ulike kjenneteikn på måloppnåing fagleg når de skal vurdere?
Oppgåvene som dei kan velje mellom spenner over seit stor område av læringsstilar så her bør ein kunna finna noko som passar alle.
Jeg må godkjenne kjennetegnene, så min jobb blir å diskutere med elevene hva som eventuelt mangler. Fordelen er at de får skrevet det med egne ord og da blir det mer forståelig for elevene
SlettHei Beate!
SvarSlettDet var et spennende og bra innlegg. Det er interessant for meg som realist å se hvordan dere jobber i andre fag, det er mye man kan lære der. Man blir ofte litt stivnet i sine egne forestillinger om hvordan faget bør formidles. Jeg syns det er gøy å lese om hvor ivrige elevene kan bli når de skal undervise og hjelpe andre. Læringen deres får da en mye mer konkret hensikt.
Veldig bra at du bruker mulighetene som fins i It's Learning. Det er mange lærere som ikke vet nok om dette. Dette kan jo du presentere for oss andre på en planleggingsdag, kanskje?
Du klarer ved bruk av bilder og gode forklaringer å gi et godt bilde av dette opplegget. Jeg synes det ser spennende ut og vil tro at elevene får utbytte av å jobbe på denne måten. Synes det er bra at du gir dem en meny som de må velge ut oppgave fra, ofte får elever startproblemer fordi de får litt for frie tøyler!
SvarSlett