onsdag 11. desember 2013

Øving 3 - Pedagogisk bruk av PLN

Stolt lærer
Vg2 elevene i Helsearbeiderfaget hadde i forrige uke besøk av 10. klassinger fra ungdomsskolen. Dette var elever som besøkte oss for eventuelt å søke Helse- og oppvekst til neste skoleår. Oppdraget var å undervise ungdomsskoleelevene om diabetes og lære de å måle blodsukker, ta puls og blodtrykk.

Det var utrolig gøy å se hvor ivrige elevene blir når de kan lære noe videre til andre. De briljerte med sin kunnskap. De la vekt på at ungdomsskoleelevene skulle få gjøre mest mulig selv og ga ros og oppmuntring. Jeg var utrolig stolt av elevene.

Hvordan kan jeg PLN-ifisere et eksisternde undervisningsopplegget?

Jeg vil ta utgangspunkt i det som skjedde da elevene fikk undervise 10. klassinger. De var aktive, engasjerte og stolte. Det var også interessant å se hvor mange gode lederegenskaper som kom fram i løpet av den dagen. De delte kunnskapen sin villig vekk til 10. klassingene. Kan jeg klare å få til det samme ved å PLN-ifisere undervisningen? Horgen skriver at  "PLN - personlig læringsnettverk er en strategi som setter oss i stand til å lære i det digitale rom. Det personlige læringsnettverket innebærer bruk av IKT for å dele kunnskap, erfaringer og informasjon med andre".  Elevene fikk vise seg frem til 10. klassingene i det "menneskelige rom", men med det nye opplegget jeg skal legge til rette for at de får lære, vise seg frem og samarbeide med hverandre i det "digitale rom".
 

PLN og PLE i klasserommet

PLN

Elevene i klassen kan selvsagt defineres som et læringsnettverk, og det blir min jobb å motivere elevene til å dele og lære av hverandre fremover nå. Mange av elevene er veldig redd for å vise sine arbeider til andre av ulike årsaker. Det er viktig å få til et læringsmiljø som er trygt og inkluderende.

PLE

Wikipedia foklarer Personal Learning Environments (PLE)  som " PLE are systems that help learners take control of and manage their own learning. This includes providing support for learners to:
  • set their own learning goals
  • manage their learning, both content and process
  • communicate with others in the process of learning"
 
Elevene i klassen har alle egne datamaskin og de har en felles digital læringsplattform gjennom Its Learning. Jeg har brukt Its Learning som utgangspunkt for å PLN-ifisere det nye pedagogiske opplegget som heter "Del og lær om sykdommer i fordøyelsen".



 

Det eksisterende undervisningsopplegget

 

Sånn så det ut på Its Learning i februar 2013 etter jeg har lagt inn oppgaver, kjennetegn, powerpoint og filmer
 
 

Det nye undervisningsopplegget 

Her er det tomt. Her skal elevene legge ut oppgaver og lenker!


 
Jeg har laget et undervisningsopplegg som elevene skal gjennomføre i uke 3 og 4 i 2014.
De kan velge å jobbe i grupper eller alene. Jeg kan gi alle elevene tilgang som lærere i faget, men er usikker på om det er lurt. Her tror jeg at jeg må samarbeide med elevene og diskutere hva de synes er best. Jeg kan lage mapper for de forskjellige gruppene og gi hver gruppe lærertilgang, men passe på at alle får lesetilgang til alle mappene. Det blir en del klikking, men vi får se hva elevene bestemmer seg for.
I det neste blogginnlegget kan dere se elevoppgavene for det nye pedagogiske PLN -undervisningsopplegget.

 

 
 
 
 
 








 





3 kommentarer:

  1. Hei

    Jeg har selv i mange år brukt Itsl som utgangspunkt for undervisningsopplegg og hatt fag hvor elevene lager opplegg på Itsl, men jeg legger de aldri til som lærer. Du kan gi de spesiferte tilganger selv om de ikke får tilgang som lærer.

    Har du tenkt på at elevene kan bruke Pinterest som arbeidsverktøy og inspirasjonskilde? De kan lett dele lenken inn i Itsl som blir som en bank. Kan dette være et samarbeidsprosjekt med engelsk, slik at de kan bruke engelske ord/utrykk og engelske søkesider?

    Hvordan har du tenkt at PLN skal brukes ikke bare i klassen, men kanskje med andre skoler som arbeider med samme emnet?

    Ser at jeg har mange spørsmål til deg, men elsker selv å lage opplegg for elevene. Jeg kommer selv til å bli mer bevisst med å arbeide aktivt med elevene og PLN. Gjøre de klar over hva et PLN er, ulike vertøy å bruke i innsamlingsfase, til inspirasjon, for å strukturere informasjon. Ser at du er i Hordaland Fylkeskommune og da bruker de OneNote. Er elevene klar over hvordan de kan bruke den for å strukturere lenker, informasjon, notater, bilder etc.?

    Lykke til med arbeidet:-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for svaret. Jeg er fremdeles usikker på om jeg skal legge elevene til som lærere, men jeg tror jeg skal ta sjansen. Jeg har også tenkt tanken med å dele med en annen skole som har samme fag som oss. Jeg får se hvordan elevene responderer på opplegget. Tusen takk for tipset med Pinterest.
    Ha et godt nyttår:)

    SvarSlett
  3. Hei,
    Det var litt uvant å tenke på itl som del av PLN verktøy, men slik som du beskriver det så ser jeg jo at det er mulig. Jeg tenker at nettopp det med deling og delings kultur er utrolig viktig for at PLN verktøy skal bidra til læring gjennom deltagelse. Min erfaring er at LMS ofte blir brukt som informasjonskanal og ikke læringsarena. Det var interessant å se hvordan du har fått det til å være en læringsarena. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du tenker at du kan få til å skape et trygt læringsmiljø der du får studentene/elevene til å tørre å dele? Du skriver at det er viktig å skape et trygt og godt læringsmiljø og det er kanskje ekstra utfordrende ved bruk av PLN. En klar fordel ved å bruke itl er at det er du eller institusjonen som eier det som legges ut. Knyttet til bruk av kommersielle verktøy, som f.eks facebook opplever jeg dette med eierskap som en utfordring.
    Lykke til med opplegget!

    SvarSlett